Fula Fula Ord 2- Fula Fula Ord Harder With A Smell Of Arraks - This Time It´s Personal

Humor, överblivet och efterblivet.

Åldersgräns 18 är. Respektera detta, tack!

lördag 1 mars 2008

Reseminnen


Min första resa utomlands gick till Indien och var på många sätt den mest lyckade. Jag hade just påbörjat mina tonår och var full av nyfikenhet. Jag var väldigt nervös inför resan - det var inte första gången jag flög, men det var första gången jag flög så långt. Jag minns att en av flygvärdinnorna var väldigt vacker och när jag blev trött och höll på att somna visade hon mig hur jag kunde fälla ner ryggstödet.

Det var en häftig känsla att äntligen kliva ut på trappan när planet landat. Flygplatsen såg enorm ut, särskilt i jämförelse med Kastrup som vi lämnat mer än ett halvt dygn tidigare. Det var varmt förstås, men jag var förberedd med shorts och t-shirt. Minns även att jag hade en keps för att skydda mig från solen och den var verkligen inte att leka med.

Dehli är en stor stad och den blev inte mindre av att man är van vid Växjö. Vi hade blivit varnade för ficktjuvar och på vägen till hotellet höll jag så hårt i plånbok, pass och en liten flaska vatten att jag nästan fick kramp. Mamma hävdade hela tiden att taxin körde fel väg och att vi inte alls var på väg mot hotellet. På knagglig engelska lyckades hon till slut enas med den väldigt tålmodiga chauffören om att vi var på rätt väg. Min låtsaspappa var tyst och läste koncentrerat kartan.

Det första jag gjorde efter incheckning på det fina hotellet var att gå på toa. Jag hade förvisso sovit mycket på flyget men när jag inte sov had jag druckit och nu var min blåsa fylld till bristningsgränsen. Sedan gick vi och åt en ganska sen lunch. Vi åt på hotellet. Dels för att slippa leta efter en restaurang, dels för att det var så svalt och skönt där inne. Dessutom ville vi förstås inte råka ut för den stark indiska maten när vi inte hade ätit på så länge! Vi misstänkte att hotellet kanske skulle kunna erbjuda lite mer västerlänsk mat och det gjorde de faktiskt. Jag lyckades beställa spagetti och köttfärssås.

Efter att ha vilat på maten (och mina föräldrar druckit "swedish coffee, please") gick vi en runda. Man kände på tempot att det var en stor stad och den uppmärksamhet våra bleka ansikten drog till sig gjorde att jag kände mig lite exotisk. Min låtsaspappa bjöd mig på den största glassen jag någonsin ätit. Jag vet inte hur länge vi var ute och gick, men den långa flygturen kändes nu rejält i mina ben trots att jag var så ung. Tillbaka på hotellet somnade jag med kläderna på.

Varje morgon åt vi en god frukostbuffé innan vi gav oss ut på äventyr. Första dagen ville mamma titta på ett tempel som det gick bussar till och jag måste säga att har man inte åkt buss i Indien så har man inte åkt buss. Den fick köra väldigt långsamt för folk gick på vägen och en gång höll vi på att krocka med en elefant! Det tyckte jag var roligt. Det var väldigt varmt i bussen och jag drack nästan ur allt vatten i min flaska innan vi var framme. Förresten svettades jag tre gånger så mycket som jag drack.

Framme vid templet blev jag imponerad av hur stort det var. Det kändes som om det var en miljon människor där och nästan alla hade vita kläder och alla männen hade skägg.

Detta var också första gången jag åt riktig indisk mat. Så här i efterhand har jag förstått att den cykling med ris och curry jag beställde är något av nationalrätt i Indien. Det var väldigt gott, men ganska starkt. Tack och lov hade de läsk man kunde köpa. När jag berättade att vi var från Sverige sa mannen vi köpte maten av att han tyckte Ingrid Bergman var väldigt vacker. Då visste jag faktiskt inte vem hon var.

Indien är ett spännande land och (New) Dehli är en imponerande stad. Trots att vi var där i över en vecka och var ute och "turistade" hela dagarna kändes det inte som om vi hann se särskilt mycket. Det är ju som sagt en väldigt stor stad, men invånarna var väldigt trevliga och många av dem ville klappa mig på huvudet som om jag var ett husdjur. Det skulle vara roligt att åka tillbaka någon gång. Nästa gång ska jag ta med mig en ännu större flaska!

Dagens låt är I Drove All Night av Celine Dion.

1 kommentar:

Tapeworm sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!! Fullkomligt briljant!